Op de Agritechnica in het Duitse Hannover – de grootste Europese landbouwmechanisatiebeurs – is ook aandacht voor gewasbescherming. Het kleiner wordende middelenpakket zorgt voor innovaties. Verschillende machinefabrikanten laten op de beurs hun spotsprayers zien.
Op Agritechnica was goed te zien hoe groot de impact van de toenemende druk op het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen op innovatie is. Interessant daarbij is dat ook de grote middelenfabrikanten aanhaken. Dat was eerder al het geval met Bosch en BASF met hun – nu pas commercieel beschikbare – One Smart Spray spotspraysysteem voor veldspuiten.
Ook Bayer komt met driepuntsmachine voor spotsprayen
Nu haakt ook Bayer aan met een driepuntsmachine voor het spotsprayen van onkruiden genaamd MagicSprayer 6000 met spuitdopjes op een onderlinge afstand van 3 centimeter. Op de grond zijn dan ‘pixels’ van 4 bij 4 centimeter mogelijk om met een herbicide gericht onkruiden te bespuiten.
Meer oplossingen voor spotsprayen
Het Oostenrijkse engineeringsbedrijf Farm-ING liet ook een eigen spotsprayer zien. Die heeft spuitdopjes om de 2,5 centimeter. Komend jaar worden drie prototypen in de praktijk getest.
Een derde Europese oplossing komt van het Duitse Allgäu Automation die net als EcoRobotix al een paar jaar op de markt is. Dit gaat om de RumboJet 880 die met name op de bestrijding van ridderzuring in grasland is gericht.
De trend van driepuntsmachines voor spotsprayen is overigens niet alleen in Europa zichtbaar. Tijdens robotiseringsevent FIRA USA, twee maanden geleden in Californië, toonden onder meer Mantis Ag Technology en Verdant Robotics vergelijkbare oplossingen voor vollegrondsgewassen.
Bron: boerderij.nl/druk-op-gewasbeschermingsmiddelen-stimuleert-innovatie